Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

„Ez is egy szakma, ami kitartó munkával elsajátítható” – Interjú Bárány Péterrel

„Ez is egy szakma, ami kitartó munkával elsajátítható” – Interjú Bárány Péterrel

Bárány Péter igazi "italezermester". Sokak már a BREBIS pezsgője és pálinkái kapcsán ismerhetik, ám nemrég a kézműves ginek világában is elmélyült, aminek köszönhetően 4 új, minden ízében magyar párlattal lepte meg a fogyasztókat. És ez még nem minden!

Beszéljünk a kezdetekről: hogyan találtál rá a ginkészítésre, a ginekre?

Szeretem a prémium italokat. Nagyon fogékony vagyok az új és jó dolgokra, így jött a pezsgő és a gin is az életembe. 6 éve egy gyerekkori barátom átjött hozzám, és hozott egy palack jófajta pezsgőt. Nem értettem. Nyár volt és nem szilveszter, ráadásul senkinek sem volt születésnapja. Ráadásul akkoriban kizárólag pálinkát fogyasztottunk. 

Azt mondta, hogy hűtsük be, és bontsuk ki. Jól van, gondoltam.

Aztán amikor megkóstoltam, akkor olyan csodálatos érzés fogott el, hogy azt gondoltam, ezt az érzést szeretném mindenkinek megadni. Így született meg a BREBIS pezsgőmárkám. Ha nincs ez a nyári este, akkor biztosan nem pezsgőznék a hétköznapokban. 

A ginnél hasonló utat jártam be. Azt gondoltam, hogy ha a világ minden részén szuper gineket lehet készíteni, akkor miért ne lehetne nálunk is egy olyan lokális gin, amit a hazai ízlésre fejlesztünk. Egyébként Márton János, aki „régi motoros” a párlatkészítésben, több márkámnak is a gyártója, ő lényegében egy kisebb „életbiztosítás” a szakmában.

barany_peter_levendula_pipacs_gin
fotó: Piltner Péter
 

Többek között a Búzavirág gin is a te nevedhez köthető, és úgy hallottuk, két új fajtával is bővült a kínálat. Mesélj ezekről!

Nagyon büszke vagyok a Búzavirágra. Egy igazi csapatmunka, 3 évnyi kísérletezés eredménye.
Leírhatatlanul jó érzés, amikor egy vendéglátóhely ránéz és azt mondja: IDE VELE! Soha nem volt még olyan márkám, amivel ennyire könnyű lenne dolgozni.

20 éves pályafutásom alatt megtanultam portfólióban gondolkodni. A jól megválasztott márkák szépen erősítik egymást. Ráadásul nem létezik olyan termék, amely mindenkinek tetszene, ízlene. 

Ha ez így lenne, akkor mindenkinek ugyanolyan autója lenne, ugyanabba a vendéglátóhelyre járnánk és ugyanúgy nézne ki a feleségünk. Az italoknál is ugyanaz elmondható. A Búzavirág gin virágos jellegét többségében szeretik, de vannak, akik markánsabb vagy citrusosabb jegyeket keresnek. Nekik egy másik ginre van szükségük. A Pipacs és a Levendula pont ilyen lett. Merőben más, mint a Búzavirág. Ami egyezik bennük, az mezei virág koncepciója és a névadó virág, mely egyben a gin színét is adja.

 

Milyen eljárással készítetek őket, mitől különlegesek?

A technológia pontosan ugyanaz, mint az összes ginnél. Egyes fűszereket már korábban beáztatunk a vivőalkoholba, a többit pedig közvetlenül a lepárlás előtt az üstbe öntjük. 

A lepárlás 1 lépcsőben történik, és a szín az utolsó fázis. Például a Búzavirág csodálatos kék színét is a búzavirágsziromnak köszönhetjük. Az elkészítési folyamat egyébként minimum 3 hét.

A levendula esetében a kivonatolás a színbeállítás előtt történik. Fontos szempont volt, hogy a levendula íz megosztó jellege miatt kizárólag a szín és az illat köszönjön vissza a párlatból, de a levendula íz ne. Ehhez 3 féle levendulát használunk: a tihanyit, a pannonhalmit és a kőröshegyit.

A Pipacs Balaton-felvidéki mezei pipacsból készül, ám ennek felhasználása nagyon megnehezítette a dolgunkat. Álmunkban sem gondoltuk volna, hogy ami csodálatos piros színű magas alkoholfokon (alapból 80-85%-os az alkohol), az barna lesz 40%-os hígításnál. Szóval rendesen megdolgoztatott bennünket a kísérletezés során.

barany_peter_levendula_pipacs_gin

fotó: Búzavirág Gin

Hallani olyan véleményeket, miszerint a ginkészítés nem a magyarok erőssége. Mit gondolsz erről? 

A gin azért szuper, mert mindegyik más és más. Én azt gondolom, hogy ez is egy szakma, ami kitartó munkával elsajátítható. Mivel nálunk ennek nincs évszázados hagyománya, ezért lényegesen nehezebb helyzetből indulunk, mint egy olyan ország, ahol már 100 éve foglalkoznak ezzel. 

Gondoljunk csak bele, hogy habár a tradicionális pezsgőkészítésnél is 200-250 éves lemaradásunk van, az elmúlt 4-5 évben sikerült felzárkóznunk. A BREBIS magyar tradicionális pezsgőnk első megmérettetése a tavalyi Champagne és Pezsgő Világbajnokságon (CSWWC) volt, ahol bronzérmet szerzett. Szerintem a ginnél is ugyanez lesz a helyzet. Minden főzet és minden további kísérletezés egy biztos út a tökéletesítéshez. Ettől függetlenül én és a vendéglátós partnereim megvagyunk elégedve az általunk készített ginekkel. 

 

Milyennek látod jelenleg a hazai ginkészítő közeget? 

Szerintem pontosan ugyanaz fog történni a ginkészítés piacán, mint 2008-ban a pálinkáén. Most még aránylag kevesen vagyunk, de információim szerint idén akár 40 kézműves gin is megjelenhet a piacon. A NAV-nak beadott módosítások legalábbis erről árulkodnak. Ha ez így lesz, akkor elkerülhetetlen, hogy egy nagyon erős verseny alakuljon ki. Az fog nyerni, aki valamivel többet nyújt a versenytársaihoz képest. Ez lehet egy jó marketingstratégia, jó kapcsolati tőke vagy egy olyan termék, ami populáris és a többségnek megfelelő ízvilágot nyújt. Ha az elsőn, vagyis a marketingen spórolnak, akkor ugyanarra számíthatnak, mint korábban a pálinkánál: hosszútávon nem fog működni.

barany_peter_levendula_pipacs_gin
forrás: Bárány Péter

 

Számodra mitől jó egy gin?

Ha mint fogyasztót kérdeztek, akkor legyen magában is jól fogyasztható, legyen tiszta. Ha erre alkalmas, akkor már túl nagy meglepetés nem várható, amikor tonikkal fogyasztjuk. (Feltéve, ha nem rontjuk el egy rossz tonikkal.)

Ha mint márkatulajdonost kérdeztek, akkor az a válaszom, hogy legyen más, mint a többi. Ez lehet egy szín, egy forma, egy címke, egy sztori vagy bármi. A beltartalmi különbséget azért nem írom, mert ugye azt feltételezzük róla, hogy az rendben van. Legyen mögötte egy erős marketing és egy jó ár-érték arány. 

 

A kézműves italok virágkorukat élik. Miért lehet ez szerinted?

Az emberek alapjában véve szeretik az újdonságot, és egyre szerethetőbbé válnak a kis családi manufaktúrák is. Egy kézműves italkategória olyan érdekes és eddig nem ismert ízeket, tulajdonságokat hordoz magában, amivel korábban nem találkoztunk. A ginek és a pezsgőm is ebbe a kategóriába tartoznak. Mint márkatulajdonos, lényegesen nehezebb dolgom van, mintha egy mainstream kategóriát választottam volna, de azt gondolom, hogy megéri. Szenzációs érzés, amikor személyesen találkozol a fogyasztóddal és azt a boldogságot látod az italaid megkóstolása után az arcukon, amit te korábban megálmodtál.

 

Mik a terveid a jövőben a most piacra dobott két ginnel, a Levendulával és a Pipaccsal – és a ginekkel általában?

A 2 az valójában 4, ugyanis június közepére elkészült a 4-es fogat. Búzavirág, Fekete bárány, Pipacs és a Levendula. Ez 4 különböző fogyasztónak szól. Mindegyiket más miatt lehet szeretni. És hogy mik a terveim? Építeni, építeni, építeni, valamint óriási alázattal megismertetni őket a lehető legtöbb emberrel. Ez nagyon hosszú és időigényes feladat, hiszen a többi italkategóriáknál is ugyanez a feladat vár a csapatomra és rám. 

A ginekkel általában már más a tervem. Szeretnék egy szakmai csapatot összeállítani, akik segítik a most induló hazai „ginkészítők” munkáját. A közösségi marketing ebben a műfajban még ismeretlen, de remélem, hogy a jövőben erre is megoldást találunk. Ennek első állomása a Gin Of Hungary, amit Simon Robi kollégával együtt menedzselünk, és aminek célja, hogy közelebb hozzuk a hazai gineket a fogyasztókhoz.

Tartalomhoz tartozó címkék: Gin Interjú